פיתוח קול

פיתוח קול

אני מלמדת פיתוח קול כעשר שנים ועם הזמן פיתחתי את שיטתי הייחודית לי,
והנה כמה דברים עיקריים בעיני.

הרבה אנשים בהם אני נתקלת שואלים אותי אם הם יכולים לשיר.
ותשובתי היא בהחלט וברור שכן. כל אחד יכול לשיר.
נכון. לכל אחד יש את נתוני הפתיחה שלו. לכל אחד מיתרי קול בעובי שונה,
לכל אחד מוסיקליות שונה ולכל אחד אוזן אחרת. אבל כל אחד יכול לשפר את נתוני הפתיחה שלו.

 

שיעורי פיתוח קול עוזרים לכל אחד לממש את הפוטנציאל הקולי שלו. כל תמיד והשיטה המתאימה לו.
כל תלמיד צרכיו ורצונותיו.
לשיטתי, כל אדם הוא שונה, ולכל אדם מתאימה דרך עבודה אחרת, אך בבסיס יש כמה עקרונות חשובים שאיתם אנו מתקדמים. כל אחד ושאיפותיו:

הנשימה– זהו הבסיס לכל הענין. האוויר אותו אנו נושמים ונושפים, איתו אנו מדברים ושרים, ובלעדיו אנו לא יכולים לעשות כלום. על כן, תמיד נתחיל בללמוד לנשום נכון.

תמיכה קולית– שוב, בעזרת האוויר והסרעפת אנו לומדים איך לתמוך ולעזור לקול שלנו לצאת אל העולם בצורה הטובה ביותר.

הפקת צליל ושירה קידמית– כדי שהצליל ייצא נקי, מלא וייציב ככל הניתן, אנו צריכים לפתח את השירה הקדמית. ככל שהשירה תגיע ממקום קידמי יותר כך הצליל שיופק יהיה טוב יותר בכל המובנים. בנוסף הפקת צליל בצורה נכונה מונעת מאיתנו שימוש לא נכון במיתרי הקול, שימוש לא נכון גורם לצרידות ופגיעה במיתרי הקול. בואו וניזכר בכל הטיולים השנתיים שיצאנו אליהם ואיך רובנו חזרנו צרודים הבייתה.

חימום קוליכמו כל שריר בגופנו אנו מתחילים בלחמם את מיתרי הקול ואת החללים בפה העוזרים לנו לשיר.

יציבה נכונה-האוויר שיוצא חייב לצאת בצורה הישירה ביותר, הנקייה ביותר והמהירה ביותר. ככל שהיציבה שלנו תהיה טובה יותר כך גם נשיר טוב יותר.

מנעדטווח קולי. לאחר שנלמד להפיק את הצליל מהמקום הנכון והבטוח ביותר. אנו נשאף להרחיב את הטווח הקולי שלנו. לכל אחד יש את הצליל הנמוך ביותר שלו והגבוה ביותר שלו, וזהו המנעד. ככל שנתקדם נוכל לשפר את המנעד שלנו ולשיר נמוך יותר וגבוה יותר ממה ששרנו בעבר. בנוסף נעבוד על "הרחבת" תיבת התהודה בתוך חללי הפה, שתעזור לנו מעבר להגדלת המנעד גם בהנפקת צליל רחב ועמוק יותר.

דיקציהחשוב לא פחות להגות את המילים נכון. דיקציה נכונה תוציא מאתנו תוצאות הרבה יותר טובות גם מבחינה עומק הצליל וכמובן, חשוב לא פחות שכל מילה שנאמר תהיה ברורה לנו ולקהל שומעינו.

עבודה על טקסטהבנה של הטקסט אותנו אנו שרים יביא אותנו לשיר בצורה שהיא לא מכנית, שירה שמעמיקה בטקסט – קצת כמו כל שחקן, אנו רוצים להעביר מסר לקהל, שיבין מה אנחנו רוצים להגיד בשיר.

הגשה, שירה מול קהל (פרפורמנס)-. דבר מרכזי נוסף הוא איך אנו עומדים על הבמה, מה אנו משדרים בעמידה שלנו, בידיים שלנו, בפנים שלנו. אנחנו רוצים שהקהל שלנו יתרכז בנו ולא בבנאדם שיושב לידו, אנו לא רוצים שהוא ייסתכל לצדדים ויחפש עניין אחר. אנו רוצים לסקרן ולעניין את הקהל ולעביר לו סיפור. וכמו סיפור – גם שיר צריך לדעת להגיש.

עבודה על חומר מקורי-תלמידים העובדים על חומר מקורי שלהם ימצאו אצלי אוזן קשבת לטקסטים ולמלודיה. אשמח לתת הערות ולקדם. כמו כן לתת גם תרגילים לשיפור הכתיבה וכמובן, לחשוב יחד איך אנו רוצים לשיר את השיר, באופן שישרת בצורה הטובה ביותר את הטקסט, את הכוונה ואת המסר.

הכנה לאודישנים והופעותכל המשתמע מכך. לכל סוגי המבחנים.

עבודה לקראת הקלטות באולפן

ליווי בהקלטות שירה באולפן


 

צרו עימנו קשר
054-4714164